Likya Yolu, Faralya naar Kabak

19 juni 2015 - Fethiye, Turkije

4 uur 's-morgens, stijf wakker in bed vanwege het keiharde gezang vanuit de minaret. Gisteren is de Ramadan begonnen en de luidsprekers van de moskee die 50 meter verderop ligt staan op volle sterkte. Is tevens het enige noemenswaardige gebouwtje in het dorp behalve de tegenover gelegen kapperszaak. Wel een stuk of wat tegen de berghelling aangeplakte pensions. Pal onder ons ligt in een kloof die in zee uitmondt een groene vallei die alleen vanuit zee is te bereiken of via.een lastig met touwen gezekerd pad. De vallei der vlinders vol roze bloeiende oleanders. Wij beginnen na het ontbijt aan onze wandeling langs de kust richting Kabak en zien in de diepte deze vallei liggen. Halverwege de tocht langs de mooie kliffen pauzeren we bij Aktas beach. Aktas staat voor witte rotsen en na een lunch met lokale vers bereide heerlijkheden ga ik tussen de rotsen voorzichtig te water. In de middag lopen we nog een paar uur parallel aan de kust door en komen in het plaatsje Kabak. Er is verderop een leuk strand maar dat vergt weer een flinke afdaling (en klim) en we kiezen ervoor boven in het dorpje te blijven. We bestellen een verse jus op het panorama terrasje van Mama's Pension waar we op de Dolmus wachten die ons moet terugbrengen naar Faralya waar we nog een nachtje zullen verblijven. Daar aangekomen trakteren we ons op een glaasje wijn met wat kaas en olijven en wachten met de drie andere daar aanwezige stellen tot we om 8 uur aan tafel mogen. Het eten is weer heerlijk en wordt vanavond wel opgeluisterd met een prachtige zonsondergang. Morgen wordt het 15 km klimmen naar Alinca maar dat vooruitzicht parkeren we nu maar even.