Veenkolonie.

29 augustus 2015 - Frederiksoord, Nederland

Zaterdag 29 augustus 2015.

Vertrek voor een 5 daagse, binnenlandse, historische wellness toer die ons langs de veenkolonieën Frederiksoord en Veenhuizen, Assen, vestingstadje Bourtange, Veendam, thermaalbad Nieuweschans, Delfzijl, Groningen en Eelde zal voeren. Na eerst bij Uschi in Zeist op de koffie te zijn geweest vertrekken we op deze zonovergoten zaterdag richting Frederiksoord (Drente). Daar aangekomen nuttigen we de lunch op het zonnnige terras van hotel Frederiksoord waar we uitkijken op een vlaggenmast in de tuin met daarin een grote vlag met de afbeelding van Graaf Johannes van den Bosch gehesen. Deze heeft begin 19e eeuw de maatschappij van Weldadigheid opgericht met de kolonieën Frederiksoord, Wilhelminaoord, Willemsoord en de latere strafkolonie Veenhuizen. Het hele dorpje ademt nog de geest van deze tijd en we lopen richting het museum De Koloniehof http://www.dekoloniehof.nl/wp/  dat aan de Maatschappij en Johannes van den Bosch gewijd is. Onderweg passeren we verschillende huisjes die vroeger als koloniehuisjes of voor het het personeel van de kolonie waren opgericht. Het museum is klein maar trots op het feit het hele bezit van de nog steeds actieve Maatschappij is voorgedragen voor de Unesco Werelderfgoedlijst. Er is in de tuin een leuke beeldenexpo en ons oog valt op een aardige beeld van ene Jan Slot dat bij ons in de tuin in Utrecht niet zou misstaan en we informeren of het te koop is.

P8291549Johannes van den Bosch

Na het museum drinken we koffie bij Veldman Antiek dat in het mooie Huygens Huys is gevestigd. We kijken binnen rond en zien prachtige klokken maar ook een ingelijste originele prent van de Graaf dat bij navraag helaas niet te koop is. Wel te koop was een leuk Frans tafelklokje (Tardin) dat we bij thuiskomst besloten aan te schaffen en dat nu luidruchtig bij ons op tafel staat te pronken. Onze rondwandeling in Frederiksoord zou niet compleet zijn zonder nog even Huize Westerbeek aan te doen (foto) Hier heeft indertijd Johannes van den Bosch met zijn familie gewoond.

In de namiddag tuffen we door het veen richting Veenhuizen waar we in hotel Bitter en Zoet logies hebben geboekt. Het gevangenisdorp Veenhuizen is pas sinds 1981 vrij toegankelijk. Daarvoor werd het louter door gevangenispersoneel en hun gezinnen (en natuurlijk de gedetineerden) bewoond. Veel van de oude huizen in het dorp zijn versierd met stichtelijke kreten op de gevels. In het centrum van het dorpje bevindt zich het gevangenismuseum en vandaar uit kun je je in het dorp en omgeving laten rondrijden in de boevenbus. Leuk met al die monumenten en een chauffeur die zelf vroeger nog als cipier heeft gewerkt en onder het rijden herinnering ophaalt aan bekende "bewoners". Bitter en Zoet dat is gevestigd in het oude hospitaalcomplex van het gevangenisdorp blijkt  een verrassend goede keuken te hebben waar wij die avond dan ook zeer van genieten.

P8301571Boevenbus

Zondag 30 augustus.

Na een heerlijk ontbijt wandelen we nog even naar de vlak bij het hotel gelegen tuinen van Weldadigheid. Een grote moes- en bloementuin waaruit ook het hotel zijn verse producten betrekt. Dan op de weg naar Assen lunchen we verderop in Veenhuizen nog in het voormalige verenigingsgebouw van het gevangenispersoneel.

Assen stond op het programma omdat vandaag de laatste dag was van de expo over Noord Korea. Felle doeken vol propagandakunst vulden een tweetal zalen van het mooie Drents Museum dat deels nog gevestigd is in het oude provinciehuis maar ook een mooie moderne uitbouw heeft.

WP_20150830_Korea

Voor de ongetwijfeld interessante vaste collectie is geen tijd meer want we worden voor 17.00 uur alweer in Bourtange verwacht.

Bourtange. Een oud vestingstadje dat in oude stijl is herbouwd en een kort bezoekje zeker waard is. We halen de sleutel op bij het VVV kantoortje buiten de vestingmuren en mogen dan bij uitzondering met de auto het stadje inrijden. Een eenvoudig logement met bedstee is ons onderkomen voor die nacht. We dineren op het nog steeds zonnige dorpsplein en maken een mooie wandeling over de vestingwallen. Voor de kanonnen die elke zondag worden afgevuurd waren we die zondag helaas (of gelukkig voor Swaas) te laat.

P8301577

Maandag 31 augustus

De nacht in de bedstee was redelijk comfortabel en na het ontbijt was het tijd om de 4 kleine musea van Bourtange te bezichtigen. Daar waren we snel mee klaar zodat we vóór de lunch weer vertrokken in de richting van onze wellness bestemming in Nieuweschans. Omdat we nog steeds door het veen reden en er toch ongeveer langs kwamen besloten we Veendam aan te doen. Tegenover het standbeeld van Winkler Prins (ja die van de encyclopedie ) genoten we op een terras van een eenvoudige lunch en verbaasden ons erover dat deze WP in Veendam de tweede HBS van Nederland had opgericht en zich later dus op het vervaardigen van encyclopedia had gestort. Niet gedraald want het was tijd voor het aldaar aanwezige Veenkoloniale museum. Een niet te missen must see voor de veenreiziger dat in het gebouw van de voormalige HBS is gevestigd.

Hierna dan toch eindelijk op weg naar onze bestemming; het Fontana Bad te Nieuweschans waar hete thermaalbaden en nog hetere sauna's ons opwachten.

En beetje oud hotel dat met zijn in badjassen geklede bewonders op leeftijd wat aan een terminaal in plaats van thermaal complex doet denken. Het buitenbad is echter heerlijk warm en er is zowaar weer wat zon zodat we in de ligweide heerlijk kunnen relaxen. Het enorme park achter het hotel - badjassenpark genoemd - bewaren we vanwege het late uur maar voor morgen. Heerlijk gegeten die avond en gelukkig waren de gasten nu wel gekleed.

Dinsdag 1 september

Dag twee van de wellness genoten wij een special waarbij Swaas zich met algenmodder liet insmeren en ik een oliepakking kreeg en als een gebakerde baby in een soort waterbed werd afgezonken. Wel lekker. Verder wederom thermaalbad dat weer vol bejaarden zat en me ineens aan de oude sciencefiction film "Cocoon" deed denken en vervolger de sauna maar vanwege het mindere weer geen ligweide of badjassenparkwandeling vandaag. Wel weer heerlijk gegeten die avond met wederom een bijpassend wijnarrangement.

Woensdag 2 september

Na een aangekleed ontbijt (hoewel er toch ook weer een aantal badjassen tussen zaten) Nieuweschans verlaten richting Groningen. We doen Delfzijl aan waar we op de dijk uitkijken over de Eem en een bezoekje brengen aan het Muzeeaquarium onderaan de dijk dat zowaar een heuse hunebed bevat. De mevrouw aan de kassa  vind dat we wel snel alles gezien hebben en beklaagt zich erover dat het museum volgend jaar vanwege de dijkverzwaring wordt afgebroken en verplaatst naar een andere locatie. We leven met haar mee.

In Groningen hebben we met de nichtjes Floor en Heleen een gezellige lunch op de grote markt en gaan na afloop nog even hun kamers bekijken. Heleen is nog niet geïnstalleerd en maar woont strategisch boven de plaatselijke koffieshop. Dan lopen we richting Groninger museum dat we natuurlijk niet overslaan. Een interessant expositie van de wereldberoemde Chinese kunstenaar Song Dong waar wij nog niet eerder van gehoord hadden. Op zolder etaleerde hij de door zijn moeder in 20 jaar tijd verzamelde rotzooi als kunstwerk (Waste Not) wat eigenlijk best grappig was.

IMG_1458IMG_1460

Later borrelen in De Sigaar en vervolgens een lekker diner in visrestaurant Brussels Lof. Ons verblijf in hotel Corps de Garde dat in een zeer oud historisch pand te zijn gevestigd is prima.

Donderdag 3 september.

Nog even de Martinitoren ( d'Olle Grieze) bekijken en in het grand hotel-restaurant "De Prinsentuin",voormalige residentie van de stadhouders, de prinsen van Nassau, een kopje koffie met gebak genomen. Vanwege het mindere weer slaan we de erachter gelegen Renaissancetuin maar over. Dan zoeken we de auto op in het naast het hotel gelegen ondergrondse Q-park en vangen de terugreis aan. We doen nog even museum de Buitenplaats te Eelde aan waar we in de  beeldentuin in de zich weer presenterende zon kunnen lunchen. Daniëlle in IJhorst ontvangt ons verder nog heel lief met thee en zelfgebakken taart zodat we na het uitwisselingen van onze reiservaringen voldaan onze reis richting Utrecht kunnen vervolgen.

Het was al met al een gevarieerd uitje dat we thuis met een een pizza en een goed glas wijn genoeglijk afsloten. Op tijd naar bed want morgen al weer vroeg naar Tilburgse Chloëetje voor onze oppasdienst.

M.

Van reisblog naar fotoboek