Likya Yolu Kalkan naar Berzigan

25 juni 2015 - Yeşilköy Belediyesi, Turkije

Na het ontbijt worden we opgehaald door de chauffeur van Middle Earth Travel die ons 15 min verder net voorbij Kalkan zal afzetten bij een startpunt van LY richting het op een hoogvlakte gelegen dorpje Bezigan waar hij ons 13.30 zal opwachten bij de moskee aldaar. Een korte  maar pittige wandeling met 700 meter hoogteverschil. Dat wordt dus weer klimmen. Het is goed heet vandaag en bijna geen wind. Meteen in het begin gaat het al mis en zijn we het pad kwijt. We moeten weer terug naar het laatste markeringspunt maar het is op deze stijle helling best lastig tussen alle steenhopen je te oriënteren. Gelukkig vinden we het pad weer  en kunnen we weer gaan klimmen. Een uur later weer de weg kwijt. Ongemerkt zijn we al een tijdje de rood-witte strepen van een ander deel van het Lycisch pad aan het volgen ! Een derde poging het juiste pad naar Berzigan te volgen mislukt definitief. Het pad dat we nu volgen daalt weer af en in de verte zien we Kalkan weer liggen. We komen uit in een hoger en noordelijker deel van de stad. Naar beneden lopend tussen mooie huizen met zwembaden worden we opgemerkt door een taxichauffeur. Moe, warm en teleurgesteld in onze padvinders kwaliteiten laten we ons door hem naar Berzigan vervoeren. Het is nog een hele rit om de berg heen die wij hadden moeten oversteken. 60 TL en een illusie armer worden we anderhalf uur te vroeg bij de moskee afgezet. Onder een enorme plataan tegenover de moskee  gezeten zien we in de verte de houten graanschuren die zo specifiek zijn voor dit dorpje en die een hoogtepunt van onze tocht hadden moeten vormen. Onze chauffeur kwam ook vroeg aanzetten en we vervolgden onze rit per auto langs de prachtige kustweg naar Kaş. We worden daar hartelijk ontvangen in appartementen complex Lantana waar we weer mogen klimmen - nu via de trap - naar ons mooie onderkomen op de 4e verdieping. Mooi uitzicht over het stadje en de prachtige baai. We pakken onze zwemspullen en lopen naar het 600 meter verderop gelegen big pebble beach waar het volgens de eigenaar wat rustiger is dan op het kleine - met strand-lido's volgebouwd kleine kiezelstrand vlak onder het appartement. Daar lunchen we bij Ali en proberen we onze deceptie te verwerkende dat we voor het Lycisch handelsnamen zijn gezakt. Terug met de dolmuş. Die avond lekker flaneren en dineren in het levendige binnenstadje van Kaş. Het is een zwoele avond. Morgen alweer de laatste expeditie. Een herkansing !